HomeActueelHoe krijg je medewerking van je puber?

Hoe krijg je medewerking van je puber?

Hoe krijg je medewerking van je puber?

Herken je dat als ouder? Frustraties omdat je je puber niet de dingen kan laten doen die je wil dat ze doen en wánneer je wil dat ze het doen. Je hebt vaak het idee dat je een politieagent bent en constant achter ze aan moet lopen. Er komt geen einde aan!

Waar het misgaat

Vaak denken we dat onze pubers ons dwarszitten. Andersom vinden zij dat we zeuren en ons overal mee bemoeien. Bij pubers is het zo dat het simpelste en zeer redelijke verzoek een korte ruzie of een lange strijd uit kan lokken. Vaak gaat het mis bij onderstaande voorbeelden:

Bevelen: “Ik wil dat je de televisie uitzet en huiswerk gaat maken. Zit niet te treuzelen, doe het nu.” Je puber reageert met; “Ik ga het huiswerk nu niet maken, hou op met je gezeur, ik doe het wanneer ik het wil.”

Waarschuwen: “Ik waarschuw je, als je bij die groep gaat rondhangen, dan heb je een groot probleem.” Puber: “Jij weet helemaal niets van mijn vrienden. Het maakt mij niet uit wat je zegt.”

Dreigen: “Als jij het niet belangrijk genoeg vindt om je klusjes te doen, dan vind ik het niet belangrijk genoeg om je je zakgeld te geven.” Puber: “Ik haat je!” “Ik zal blij zijn als ik hier weg ben.”

Zaak dus om te kijken hoe te reageren om pubers te laten doen wat jij wil dat ze doen. Soms flappen we de woorden er zomaar uit en vaak zijn het ook dingen die wij zelf hebben gehoord als puber, die we nu weer herhalen. Je kunt het ook anders aanpakken en andere vaardigheden aanleren. De basisregel hiervoor is RESPECT. Een respectvolle houding en respectvol taalgebruik. Hierdoor luistert je puber eerder naar je.

Hoe spreek je je puber dan wel aan?

Voorbeeld 1: In plaats van bevelen geven, moet je het probleem beschrijven 

Je zoon heeft zijn muziek heel hard staan en je hebt al meerdere keren gewaarschuwd Je zegt tegen je zoon: "Zet die muziek zacht! En ik bedoel nu!"

Hoe dan wel? 

Je zegt tegen je zoon: "Ik kan niet nadenken of een gesprek voeren als je de muziek zo hard zet". 

Bevelen geven weerstand en door het probleem te beschrijven vragen we onze pubers om samen een oplossing te bedenken.

Voorbeeld 2: In plaats van waarschuwen of dreigen, moet je een keuze bieden

Jullie gaan uit eten en je zoon wil zijn oude shirt aan naar het restaurant. Jij zegt dat dit niet gaat gebeuren. Je zoon vraagt zich af waarom niet. Jij zegt dat het er als een oud vod uitziet en als hij zich niet omkleedt, hij thuis kan blijven. En je zoon zegt dat dit goed is en dat hij dan toch thuisblijft.

Hoe dan wel?

Je zegt tegen je zoon dat jullie uit eten gaan en dat de mensen daar chique gekleed zijn. Je zoon zegt: “Nou en?” Jij zegt: “Je kunt elk shirt aantrekken dat niet oud en versleten is of je doet een jasje over het shirt heen.” Je zoon zegt dat hij zich niet gaat omkleden en het jasje aandoet.

Veel pubers reageren op waarschuwen met verzet of ongehoorzaamheid. We hebben meer kans dat ze meewerken als we ze een keuze kunnen geven die tegemoet komt aan onze wensen en hun wensen (win-win dus) 😊

Respect is de basis

Om medewerking te verkrijgen van je puber is het belangrijk dat je een aantal vaardigheden kent. Het basisprincipe is altijd respect. Door onze respectvolle houding en respectvolle taal luisteren pubers en werken ze mee.

Hoe we omgaan met de gewone alledaagse dingen legt de basis voor hoe we omgaan met het ‘echte werk’. Door de manier waarop we reageren op de ups en downs van onze pubers, stoten we ze van ons af of trekken we ze naar ons toe. Hoe we reageren op wat ze hebben gedaan of niet hebben gedaan, kan wrok veroorzaken of vertrouwen wekken en de band versterken. Soms is alleen dié band de veilige haven voor pubers.

Meer leren over pubers?

Wil je meer vaardigheden leren? Houd dan mijn pagina in de gaten voor meer tips, nuttige workshops of een volgende blog!

 

Bron: Adele Faber & Elaine Mazlish: communicatie tussen ouder en puber